Information angående covid-19

Det är många som har frågor och funderingar om omständigheterna kring coronaviruset (covid-19) och vår högsta prioritet är allas hälsa och välmående. Vi övervakar ständigt händelseförloppet och följer dagligen rapportering och relevanta riktlinjer från Folkhälsomyndigheten och agerar i enlighet med dessa. Här samlar vi information och svar på vanliga frågor som inkommer.

Just nu får vi väldigt många telefonsamtal och vi beklagar att kötiderna periodvis kan vara långa. Vi vill därför i första hand hänvisa frågor och funderingar kring covid-19 till mail: info@pitehavsbad.se

FAQ CORONA/COVID-19​

På Pite Havsbad är säkerheten för våra gäster och personalen första prioritet i alla lägen. Under rådande omständigheter har vi utökade rutiner gällande hygien, hälsa, städning och mat. Vi har även infört rutiner samt avståndsmarkeringar på de platser på Pite Havsbad där det kan uppstå mycket folk på begränsad yta. Vi ber alla gäster att vänligen respektera dessa och uppmanar alla att följa de riktlinjer och regler som finns. Vår personal har direktiv om att stanna hemma vid minsta lilla symtom och därför vill vi även att du som gäst gör samma sak.

Vi följer de direktiv som regeringen och Folkhälsomyndigheten går ut med och följer ständigt utvecklingen och anpassar våra rutiner efter det. I samråd med myndigheterna kommer vi kontinuerligt att bedöma behovet om att vidta andra åtgärder och informerar löpande på vår hemsida gällande detta. 

Under rådande situation i landet och världen vill vi informera om vårt arbete med att minska smittspridning. Hotellgästernas och personalens säkerhet är vår första prioritet i alla lägen. Hotellet håller öppet, men med förändrade öppettider och extra uppmärksamhet på säkerhetsbilden för gäster och anställda. På våra hotell är hygien och renlighet alltid högsta prioritet. Vi har infört utökade rutiner gällande städning och desinficering.

Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och myndigheternas rekommendationer när det kommer till både gäster och personal. Vi följer ständigt utvecklingen och anpassar våra rutiner efter det.

Bland annat innebär det:

  • Vi följer riktlinjer och rekommendationer från lokala hälsovårdsmyndigheter.
  • Strikta rutiner för vår personals handhygien i samband med köksarbete, måltider och toalettbesök.
  • Personal som handskas med mat ska alltid ha plasthandskar på sig.
  • Stärkta rutiner för städning, rengöring och hygien.
  • Stärkta rutiner för desinficering av frekvent använda ytor som dörrhandtag, kortterminaler och hissknappar.
  • Placerat ut extra resurser av handsprit i frukostmatsal, restaurang och receptioner.
  • Personalen stannar hemma vid förkylning med halsont, feber eller hosta. Även om symptomen kan anses milda.
  • Vi håller rekommenderat avstånd från kollegor och gäster.
  • Vi har även rekommenderat personal att undvika stora folksamlingar på ledig tid

Vårt största fokus i denna tid är att kunna ha igång vår verksamhet på ett ansvarsfullt och omsorgsfullt sätt, där både gäster och personalens trygghet är vår högsta prioritet i alla lägen.

Vi följer de riktlinjer som kommer från myndigheter och regering och i nuläget finns inga beslut att stänga ner anläggningen. Vi anser att det är tryggt för gäster och anställda att hålla normal drift så länge råd från myndigheterna hörsammas. Vår personal är utbildad i att hantera situationer som kan uppstå på vårt hotell och vi har tillit till deras kompetens.

När du reser med husvagn, husbil eller tält så reser du med ditt eget boende och har god möjlighet att kontrollera din egen närmiljö. På vår campingplats har vi strikta brandregler som gör att varje ekipage ska ha gott om utrymme mellan varandra. Tänk på att alltid ställa upp ditt campingekipage enligt de uppställningsanvisningar som finns så blir det ett stort säkerhetsavstånd till närmsta granne. På så sätt säkerställer du att det finns gott om luft omkring dig och kan campa tryggt. Om vi märker av att det bildas stora sammankomster som bryter mot Folkhälsomyndighetens riktlinjer så kommer vi att säga till.

Vi jobbar redan nu med stärkta rutiner på anläggningen för att säkerställa en trygg miljö för gäster och personal. Samma rutiner kommer givetvis även gälla de gemensamma utrymmena på campingen. Du som gäst ska känna dig lika trygg hos oss oavsett om det är i servicehus, restauranger, hotell eller stuga.

Om vi märker av att det bildas stora folkmassor i och utanför servicehusen så kommer vi att säga till. Vi kommer även att jobba med tydlig skyltning för att tydliggöra och påminna om de regler och riktlinjer som finns. Men här krävs det att vi hjälps åt, vi har alla ett personligt ansvar att se till att dessa riktlinjer följs – Håll avstånd till varandra och visa respekt för andra gäster. Vänta utanför servicehuset om möjligt, eller kom tillbaka vid en annan tidpunkt.

När du hyr en stuga hos oss så har du ditt eget boende med avgränsad yta och egen uteplats. Här finns gott om möjligheter att kontrollera sin närmiljö och känna sig trygg under sin vistelse. Alla våra stugor hyrs ut med självhushåll vilket betyder att du sköter allt själv – Se det som ett eget hem.

Vi säkerställer städningen mellan gästerna efter avresa och lägger extra stor vikt på kontaktytor som t.ex. handtag, strömbrytare, tvättställ, fjärrkontroll mm.

För att du som besökare och vår personal ska känna dig mer trygg så kommer vi att begränsa antalet badgäster till max 200 personer (ord. 700 personer). Bubbelpoolerna begränsas till max 4 personer per pool samtidigt. I omklädningsrummen spärrar vi av vartannat skåp för att skapa mer utrymme. För att påminna badgästerna att hålla avstånd till andra gäster i köerna kommer vi att markera ut avstånd på golven.

Vi kommer endast att släppa in ett begränsat antal personer samtidigt i leklandet för att minska köer och trängsel. Vi kommer att ha tydlig skyltning om de regler och riktlinjer som gäller och ber alla gäster att vänligen respektera och följa dessa för allas trivsel. Om personalen märker att dessa inte följs så kan de tillfälligt stänga leklandet pga. säkerhetsrisk. 

Vi har ökade rutiner för städning av alla våra lokaler och våra utrymmen rengörs dagligen med desinfektionsmedel, dvs. kortläsare, kontaktytor, möbler, handtag etc.

Restaurang räknas inte som allmän sammankomst, utan omfattas istället av trängselregler (läs Folkhälsomyndighetens direktiv här). Det betyder att vi ska se till att det inte skapas trängsel, att vi ska hålla avstånd till varandra, placera ut gäster med mer avstånd och minimera köbildning. Genom att följa direktiven har vi inget barhäng, vi har ökat avståndet mellan borden för att göra det luftigare. 

När du reser med husvagn, husbil eller tält så reser du med ditt eget boende och har god möjlighet att kontrollera din egen närmiljö. På vår campingplats har vi strikta brandregler som gör att varje ekipage ska ha gott om utrymme mellan varandra. Tänk på att alltid ställa upp ditt campingekipage enligt de uppställningsanvisningar som finns så blir det ett stort säkerhetsavstånd till närmsta granne. På så sätt säkerställer du att det finns gott om luft omkring dig och kan campa tryggt. Om vi märker av att det bildas stora sammankomster som bryter mot Folkhälsomyndighetens riktlinjer så kommer vi att säga till.

Vi jobbar redan nu med stärkta rutiner på anläggningen för att säkerställa en trygg miljö för gäster och personal. Samma rutiner kommer givetvis även gälla de gemensamma utrymmena på campingen. Du som gäst ska känna dig lika trygg hos oss oavsett om det är i servicehus, restauranger, hotell eller stuga.

Om vi märker av att det bildas stora folkmassor i och utanför servicehusen så kommer vi att säga till. Vi kommer även att jobba med tydlig skyltning för att tydliggöra och påminna om de regler och riktlinjer som finns. Men här krävs det att vi hjälps åt, vi har alla ett personligt ansvar att se till att dessa riktlinjer följs – Håll avstånd till varandra och visa respekt för andra gäster. Vänta utanför servicehuset om möjligt, eller kom tillbaka vid en annan tidpunkt.

När du hyr en stuga hos oss så har du ditt eget boende med avgränsad yta och egen uteplats. Här finns gott om möjligheter att kontrollera sin närmiljö och känna sig trygg under sin vistelse. Alla våra stugor hyrs ut med självhushåll vilket betyder att du sköter allt själv – Se det som ett eget hem.

Vi säkerställer städningen mellan gästerna efter avresa och lägger extra stor vikt på kontaktytor som t.ex. handtag, strömbrytare, tvättställ, fjärrkontroll mm.

Denna information gäller tills att annat anges och kan uppdateras vid ett senare tillfälle.

VAD GÄLLER FÖR AV- OCH OMBOKNINGAR?

För oss är gästen alltid i fokus och att känna sig extra trygg i oroliga tider är en förutsättning för en avkopplande semester. Det här gäller för din bokning:

  • Om du bokat ”Refundable” online, så kan du av- och omboka din reservation fram till klockan 18.00 dagen innan ankomst och få pengarna tillbaka.

  • Om du bokat ”Non Refundable” så är det vårt bästa pris, men är ej av- och ombokningsbart.

  • Om du köpt till ett Av- och ombokningsskydd får du avboka fram tills 7 dagar innan ankomst och få pengarna tillbaka vid uppvisande av giltigt intyg. Ditt förhinder måste kunna styrkas med relevant intyg, från t.ex. läkare eller försäkringsbolag. Vid uppvisande av ett positivt coronatest kan du även avboka din vistelse fast än ankomstdatumet är inom 7 dagar. Avboka då din bokning som vanligt och skicka sedan in intyg. Intyget ska komma in till oss senast 30 dagar efter avbokningsdatum.

 

  • Om du bokar via oss i receptionen, via mejl eller telefon, blir priset något dyrare, men du kan å andra sidan betala 18 dagar efter bokningstillfället och fram till detta datum kan du således fritt ändra eller avboka din bokning. Om du betalat din reservation så får du avboka mot en administrationsavgift på 250 sek med pengar tillbaka endast mot uppvisande av läkarintyg. 

Vid bokningstillfället kan du köpa ett av och ombokningsskydd som gäller i kombination med nedanstående villkor. Kostnad för av och ombokninsskyddet framgår i samband med bokning. Av- och ombokningsskyddet innebär att du kan av och omboka fram till 7 dagar innan ankomst. Av eller ombokning måste dock ske så fort du vet att du inte kommer att kunna fullfölja avtalet på grund av någon av nedanstående händelser. 

Giltiga skäl för att nyttja av- och ombokningsskyddet är:
1. vid dödsfall, sjukdom eller olycksfall av allvarlig art som drabbat dig själv, make/maka, sambo, dina föräldrar, barn, syskon eller medresenär,
2. att det inträffar någon annan allvarlig händelse utanför din kontroll, t.ex. omfattande eldsvåda eller översvämning i din bostad, som medför att det inte är rimligt att begära att du ska stå fast vid din bokning,
3. vid inkallelse till försvarsmakten eller civilförsvaret eller
4. om du på grund av arbetslöshet eller nyanställning är förhindrad att fullfölja din bokning.

Ditt förhinder måste kunna styrkas med relevant intyg, från t.ex. läkare eller försäkringsbolag. Intyget ska komma in till oss senast 30 dagar efter avbokningsdatum.

AV- OCH OMBOKNINGSKYDD VID COVID-19

  • Vid uppvisande av ett positivt coronatest kan du även avboka din vistelse fast än ankomstdatumet är inom 7 dagar. Avboka då din bokning som vanligt och skicka sedan in intyg. Intyget ska komma in till oss senast 30 dagar efter avbokningsdatum. 

OBS! Detta gäller bokningar som är gjorda via Pite Havsbad. Om du har bokat rum via en annan aktör som exempelvis Hotels.com, Expedia eller Booking.com gäller deras avbokningsregler.

hur påverkas våra evenemang?

Regeringen har på rekommendation av Folkhälsomyndigheten fattat ett beslut om att stoppa publika evenemang med fler än 50 personer i hela landet. Vi uppdaterar informationen löpande när vi vet mer.

På grund av fortsatt förbud av allmänna sammankomster för fler än 50 personer, i samband med Covid-19, har vi tyvärr varit tvungna att ta beslutet att flytta fram den stora Sverigeturnén med Sabaton till 2022. Nytt datum i Piteå blir lördag 15 januari 2022.

Bandet hälsar:
”Att vara musiker och inte kunna spela är helt värdelöst. Corona kan dra åt helvete. Vi saknar alla Er underbara människor ute i landet som såg fram emot denna turné lika mycket som oss. Tillsammans får vi uthärda ett år till.”

Köpt biljett gäller till det nya datumet!
Om du inte kan gå på det nya datumet så kan du lämna tillbaka dina biljetter och få pengarna tillbaka. Alla biljettköpare kommer få mer information via mail från Tickster om hur återköp går till. Sista dag för återköp är 26/11 2020.

På grund av rådande situation med coronaviruset har vi beslutat att flytta evenemanget med Lasse Stefanz och Vikingarna. Nytt datum för evenemanget är 12 februari 2022. 

Köpt biljett gäller. Biljetter som bokats via Nortic.se flyttas automatiskt och gäller för de nya datumet. Bokningar av boendepaket, middagspaket som gjorts via Pite Havsbad flyttas också automatiskt över till det nya datumet. Vid eventuella frågor, vänligen maila info@pite-havsbad.se.

Nytt datum 16/10 2021. Biljetter som bokats via Tickster flyttas automatiskt och gäller för de nya datumen. Bokningar av boendepaket, middagspaket och enskilda biljetter som gjorts via Pite Havsbad flyttas också automatiskt över till det nya datumet. Vid frågor, vänligen maila info@pitehavsbad.se

NYTT DATUM: 4 AUGUSTI 2022 

Som följd av regeringens beslut angående folksamlingar är det inte möjligt att genomföra Tomas Ledins konsert på Pite Havsbad, utan konserten kommer att flyttas fram till 4 augusti 2022. Säkerheten för artister, fans och personal är alltid vår högsta prioritet och vi vidtar åtgärder enligt instruktioner från myndigheterna.

Håll i din biljett – den kommer fortfarande att gälla för det nya datumet.

Boende och biljetter via Pite Havsbad: Bokningar av boende och biljett som gjorts via Pite Havsbad flyttas automatiskt över till det nya datumet. Vid eventuella frågor, vänligen maila info@pite-havsbad.se.

Entrébiljetter köpta via Nortic.se: Biljetter som köpts via Nortic.se flyttas också automatiskt och gäller för de nya datumet. Vid frågor om din biljett, kontakta Nortic.se. Läs vanliga frågor och svar här. 

Vi uppdaterar när ny information finns. 

FAQ CORONA/COVID-19​

Under rådande situation i landet och världen vill vi informera om vårt arbete med att minska smittspridning. Hotellgästernas och personalens säkerhet är vår första prioritet i alla lägen. Hotellen håller öppet, men med förändrade öppettider och extra uppmärksamhet på säkerhetsbilden för gäster och anställda. På våra hotell är hygien och renlighet alltid högsta prioritet. Vi har infört utökade rutiner gällande städning och desinficering.

Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och myndigheternas rekommendationer när det kommer till både gäster och personal. Vi följer ständigt utvecklingen och anpassar våra rutiner efter det. Bland annat innebär det:

  • Vi följer riktlinjer och rekommendationer från lokala hälsovårdsmyndigheter.
  • Strikta rutiner för vår personals handhygien i samband med köksarbete, måltider och toalettbesök.
  • Personal som handskas med mat ska alltid ha plasthandskar på sig.
  • Stärkta rutiner för städning, rengöring och hygien.
  • Stärkta rutiner för desinficering av frekvent använda ytor som dörrhandtag, kortterminaler och hissknappar.
  • Placerat ut extra resurser av handsprit i frukostmatsal, restaurang och receptioner.
  • Personalen stannar hemma vid förkylning med halsont, feber eller hosta. Även om symptomen kan anses milda.
  • Vi håller rekommenderat avstånd från kollegor och gäster.
  • Vi har även rekommenderat personal att undvika stora folksamlingar på ledig tid


Ändrade rutiner för mat & dryck

  • Vår frukostbuffé ersätts med förpaketerade frukostpåsar
  • Alla buffér ersätts med tallriksservering
  • Fika tas bort

Vi har jobbat stenhårt för att du som gäst ska ha samma upplevelse hos oss som vanligt, trots denna ovanliga och tuffa situation. Nu är vi dock i ett sådant läge där det inte längre är möjligt för oss att bibehålla samma öppettider. Våra öppettider har förändras pga. rådande omständigheter med covid-19. Bland annat så har vi fr. o. m 6 april stängt Äventyrsbad, Skeppet och våra restauranger tills vidare. Här hittar ni våra aktuella öppettider.

Vi följer de riktlinjer som kommer från myndigheter och regering och i nuläget finns inga beslut att stänga ner anläggningen. Vi anser att det är tryggt för hotellgäster, konferensgäster och anställda att hålla normal drift så länge råd från myndigheterna hörsammas. Vår personal är utbildad i att hantera situationer som kan uppstå på vårt hotell och vi har tillit till deras kompetens. 

Så länge området inte ses som en riskzon så gäller ordinarie avbokningsregler. 

I dagsläget följer vi de avbokningsregler vi har. Om regering eller myndighet ändrar sina riktlinjer, tar vi beslut efter dessa riktlinjer.

Denna information gäller tills att annat anges och kan uppdateras vid ett senare tillfälle.

VAD GÄLLER FÖR AV- OCH OMBOKNINGAR?

Vi vill att du ska känna dig trygg med att planera in din vistelse. Därför erbjuder vi nu kostnadsfri av- och ombokning vid alla nybokningar från och med 19 mars. Erbjudandet gäller till och med 1 juni, därefter gäller ordinarie av- och ombokningsvillkor. För fri avbokning i sommar – se våra refundable priser!  Läs mer om erbjudandet

För bokningar gjorda innan den 19 mars gäller ordinarie av- och ombokningsregler. 

OBS! Detta gäller bokningar som är gjorda via Pite Havsbad. Om du har bokat rum via en annan aktör som exempelvis Hotels.com, Expedia eller Booking.com gäller deras avbokningsregler.

Följ utvecklingen på krisinformation.se och folkhalsomyndigheten.se